Велосипед — средство передвижения

Харків часто називають одним з найвелосипедніших міст України, з кожним роком «Велодні» збирають усе більше харків’ян, а на вулицях міста все частіше можна побачити людей на двоколісному транспорті. Ця стаття присвячена правилам пересування велосипедиста-початківця містом «з нуля» (з першого виїзду на вулиці міста) та тому, як різні ситуації виглядають з точки зору велосипедиста та з точки зору водія авто.

«Вмію катати, що далі?»

Перше, що має засвоїти людина, яка збирається їздити на велосипеді по місту — це необхідність правильно розраховувати свої сили: за відсутності звички в організму може просто не вистачити сил для такого фізичного і психологічного навантаження. Тому якщо ви не впевнені в своїх силах, краще почніть з коротких поїздок: в магазин, в гості, у парк тощо. Так ви звикнете до навантажень і зможете виробити базові рефлекси та навички поведінки на дорозі. Другий важливий факт в цьому блоці — це розуміння, куди ви збираєтесь їхати. Під цим мається на увазі ваш маршрут: по яких дорогах ви плануєте проїхати, де на них світлофори та знаки, де можна прискоритися, а де краще їхати повільно або взагалі спішуватися.

Також завчасно варто вивчити основні сигнали, які велосипедист повинен подавати всім учасникам руху. Здібності до телепатії у людини не виявлено. Якщо вам здається, що ваше бажання об’їхати яму або повернути на перехресті, щоб далі їхати головною дорогою, зрозуміле всім учасникам дорожнього руху, то ви дуже помиляєтеся. І те, що не всі автомобілісти вмикають вказівники повороту або їдуть не по смугах — це їхній гріх, для них за це передбачено покарання. Але не зліть адекватних водіїв, вони точно не хочуть вас задавити та чекати разом з вами копів та швидку. Крім цього потрібно пам’ятати, що якщо ви їдете по проїжджій частині — ви учасник дорожнього руху, а це означає що ПДР (Правила Дорожнього Руху) розповсюджуються і на вас: знаки, світлофори, розмітка, сигнали регулювальника. Якщо ви не знаєте, що означає дорожній знак, з’їжджайте з дороги, знайдіть його в правилах дорожнього руху, дізнайтеся, що він означає, виконайте вимоги і їдьте далі.

Базових сигналів, якими користується велосипедист під час руху всього три:

  • поворот ліворуч: витягнута пряма рука ліворуч, або зігнута в лікті права рука;
  • поворот праворуч: витягнута пряма рука праворуч, або зігнута ліва рука в лікті;
  • зупинка: піднята вгору рука.

Є й інші знаки, якими велосипедист може показувати на ями, дякувати водіям, які його пропускають, вказувати іншим учасникам руху на несправності, які можливо вони ще не встигли помітити.
Але ось ці три — основні, які ви маєте знати та вміти виконувати, не ризикуючи при цьому впасти з велосипеда.

Перед виїздом

Перед самим виїздом слід перевірити технічний стан свого велосипеда: наскільки добре натягнуті троси, чи є рідина в гальмівних трубках (якщо у вас гідравлічні гальма), чи перемикаються всі передачі. Для катання на гірському велосипеді по пухкому ґрунту і піску краще накачувати колеса трохи більше мінімального значення, зазначеного на покришці —це збільшить площу дотику колеса з землею і підвищить прохідність. Але водночас це знизить накат і підвищить ризик проколу. В місті на асфальтованих дорогах краще цю норму не перевищувати, щоб знизити силу тертя.

Підходьте відповідально до перевірки стану велосипеда перед поїздкою, бо те, що у вас заклинило колесо або несправні гальмівні колодки, ви можете виявити на крутому схилі чи на середині перехрестя.

Налаштуйте велосипед під себе. Встановіть сидіння так, щоб сидячи в сідлі, нога на нижній педалі розгиналася майже повністю, але щоб ноги спокійно стояли на землі. Це потрібно для того, щоб у перший час ви могли стояти ногами на землі, перебуваючи в сідлі. Пізніше, коли навчитеся їздити, ви налаштуєте висоту сидіння так, щоб нога розгиналася повністю, а до землі діставали тільки носками. Розберіться, де які гальма і як вони працюють. Під час виконання цих вправ користуйтеся тільки заднім гальмом, бо переднє гальмо дуже примхливе і загрожує втратою керованості, а то і розбитим носом. Щоб при посадці велосипед з-під вас не виїжджав, затисніть ручку заднього гальма і сядьте на велосипед, спираючись ногами на землю. Відпрацюйте цю посадку кілька разів.



Добре подумайте про набір інструментів для ремонту. В наборі, який має бути у вас завжди з собою, обов’язково повинен бути насос, бажано з манометром, пару шестигранних ключів, латки для камери. Не забувайте також про воду. Навіть якщо ви виїхали вранці та плануєте повернутися додому засвітло, на вашому велосипеді обов’язково мають бути встановлені передні та задні ліхтарі та світловідбиваючі елементи. Сигнали мають бути закріплені на велосипеді, для того щоб водії могли завчасно побачити вас та уникнути зіткнення.

Наступний must have — це велошолом. Беручи удар на себе, велосипедний шолом зменшить пікову силу при зіткненні і зіграє роль захисного бар’єра. Шолом дозволяє погасити інерцію удару, тим самим захищаючи не тільки голову, але й шийні хребці від можливих пошкоджень. Асортимент магазинів дозволить вам підібрати не тільки зручний та міцний шолом, але й той, який буде вам до вподоби.
Остання рекомендація з власної безпеки — це наявність бафа або балаклави та окулярів. Їх краще всього мати з собою для того, щоб захистити обличчя й очі від дорожнього пилу та бруду. Якщо є можливість вибору то краще брати окуляри зі змінними (зазвичай комплект з темного, прозорого і кольорового фільтру) або жовтим фільтрами. Жовтий фільтр дозволить вам їздити як вдень, так і вночі: вдень він пом’якшує сонце і відблиски від скла машин, а вночі приглушує світло фар, але при цьому не зменшує відстані, на яку ви можете бачити.

Де можна катати та тренуватися?

Для розвитку фізичної бази в Харкові добре підійде велодоріжка від ХАЗу на П’ятихатки. Там є як ділянки, на яких можна легко розігнатися, так і місця, в яких доведеться добре покрутити педалі — цього на перший час вам вистачить. Окрім цього можна тренуватися в парках, лісах або інших місцях, де не такий інтенсивний рух, як на шляхах.

Стосовно тренування поведінки на дорозі, то тут все залежить від району міста: підійде будь-яка вулиця з не надто інтенсивним рухом, де машини йдуть з перервою, хоча б в пів хвилини. Також буде добре, якщо там не буде вантажівок з причепами. На таких вулицях можна спокійно відшліфувати рух уздовж поребрика бордюру, жести, вміння правильно оцінювати дорожню ситуацію. Кожен раз трохи подовжуйте або змінюйте маршрут, поступово виїжджаючи на більш завантажені дороги.

 

Поведінка на дорозі

Якщо ви виїжджаєте вперше і вам страшно, то вам слід зробити одне: переконатися що цей страх вас не сковує. Якщо сковує, постарайтеся розслабитися. Розслабитися, а не напитись (вам на дорозі, так само, як і автомобілісту, пити не можна — ви теж за кермом). Заспівайте собі пісеньку, зателефонуйте другу, станцюйте, зробіть 100 віджимань. Головне — трохи зняти стрес. Пам’ятайте, страх — це нормально, бояться, так чи інакше, всі, але не можна, щоб цей страх блокував прийняття вами рішень на дорозі, на які у вас часом є лише долі секунд.

Виїжджаючи на повноцінну дорогу, пам’ятайте про те, що ви повинні займати на ній максимально можливе праве положення, але не притискайтесь до бордюру і залишайте собі трохи простору для маневру праворуч. Будь-які маневри, бажано навіть аварійні, робити тільки після того, як ви переконалися, ваш маневр є зрозумілим для інших учасників руху і не призведе до аварії.

При проїзді зупинок транспорту уважно стежте за автобусами та тролейбусами, які там знаходяться. Якщо ви їх обганяєте, робіть це тільки зліва. Якщо такої можливості немає, ви повинні зупинитися почекати, поки водій тролейбуса чи автобуса не закриє всі двері, і тільки після цього продовжувати рух.

Під час обгону, якщо ви бачите, що водій вже включив лівий поворот або дуже повільно рушив, ви маєте або показати лівою рукою перелаштування і піти в ряд лівіше, щоб водій вас побачив в дзеркало, або пригальмувати, давши тим самим йому змогу від’їхати від зупинки. Притискатися до нього не варто: ви не бачите, що і під яким кутом він захоче об’їхати, а він не бачить вас, через те, що дзеркало направлено на сусідню смугу, а не на ту, в якій він їде.

В інших випадках ви маєте діяти так, як вказують ПДР: зупинятися на світлофорах, пропускати пішоходів, робити перелаштування заздалегідь.

Будьте адекватні та взаємоввічливі. Якщо бачите, що у когось проблеми, пригальмуйте і запитайте, чи потрібна йому допомога. Рано чи пізно ви теж можете опинитися на узбіччі.

Взємодія з громадським транспортом

Ви втомилися, пішла злива або ще гірше — щось трапилося з велом і їхати далі самостійно не виходить, а додому якось дістатися треба? Можна скористатися громадським транспортом, але є декілька моментів.

По-перше, в метро вам не можна (правила дозволяють перевозити велосипеди тільки у повністю розібраному стані). Потрібно врахувати, що формально вам можуть відмовити в будь-якому транспорті. У правилах є дуже слизьке формулювання у вигляді відмови в перевезенні, якщо речі, або одяг пасажира може забруднити інших. У реальності це, звичайно, рідкість, за умови адекватної поведінки й оплати проїзду велосипеда (+1 квиток), але потрібно це розуміти та бути до цього готовим.

Зазвичай в більшості автобусів з цим складніше, бо вони у нас маленькі, тому можна пошкодити вел, затягуючи його в перевантажену і тісну маршрутку. З трамваями все трохи простіше, частіше за все на задньому майданчику для вас буде місце або, якщо це бежевий КТМ, можна спокійно поставити його в ніші по центру. І, нарешті, великий рогатий транспорт — тролейбуси. В нових тролейбусах з низькою підлогою на других дверях є майданчик, передбачений для візків, на яку спокійно стає велосипед. У старіших моделях для цих цілей зручно сідати на задні двері, майданчики там ще просторіші, головне щоб було вільне місце.

Враховуючи вищесказане, радимо за можливості їхати з кінцевих зупинок, тому що там, як правило, у вас буде трохи більше часу домовитися з водієм-кондуктором і спокійно вмостити себе і свого двоколісного друга так, щоб він не літав по салону під час поїздки. Нагадую, що ваш вел, якщо він не складаний (саме складаний, а не просто з відкрученим колесом, або вийнятим сідлом), враховується як оплачуваний багаж, і ви оплачуєте його провіз та свій проїзд (якщо ви бабуся з посвідченням, для себе у вас є посвідчення, а для велосипеда у вас повинен бути квиток, пільги на багаж не розповсюджуються). До слова, це також стосується, візків, тачок та інших речей, що перевищують габарити неоплачуваної поклажі-багажу.

Це основні правила та поради для тих, хто тільки починає кататися на велосипеді. Не бійтеся, тренуйтеся, та будете уважні та адекватні на дорозі.

P.S. Дякуємо за надані ілюстрації Ірині Уколовій

Якщо ви побачили помилку, або знаєте більше про це, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.